FAQ onderwijs

1. online en netwerkversies, licenties

Ik wil een licentie voor Prisma woordenboeken en taaltrainingen op een aantal pc's van mijn school. Hoe is dit te regelen?

U kunt voor alle online woordenboeken een licentie krijgen. Van de handwoordenboeken zijn ook een netwerkversies beschikbaar, die gebruikt kunnen worden tijdens examens. Prisma taaltrainingen zijn ook als netwerkversie te krijgen.

Voor meer informatie, proefabonnementen, prijzen enz. kunt u mailen naar info@prisma.nl.

Ik heb een technische vraag over de online of netwerkversies van de Prisma woordenboeken of taaltrainingen.

Neem bij technische vragen contact op met onze helpdesk@prisma.nl.

Hoe kan ik zoeken in mijn online woordenboeken?

Log in, selecteer in de linker kolom het woordenboek waarin u wilt zoeken, typ het zoekwoord in in het vakje daaronder en klik op `Zoeken'.

Mijn probleem is nog niet opgelost. Hoe neem ik contact op met de helpdesk?

U kunt contact opnemen met onze technische helpdesk via:
E-mail: helpdesk@prisma.nl
Inhoudelijke vragen kunt u stellen aan de redactie, via info@prisma.nl.


2. Prisma online woordenboeken (Mijn Prisma)

Welke Prisma's zijn via het internet beschikbaar?
De Basisonderwijs woordenboeken Engels en Nederlands
De Vmbo woordenboeken Engels en Nederlands
De pockets: Nederlands en de vertaalpockets van Duits, Engels, Frans, Italiaans en Spaans
De woordenboeken XL: Nederlands, Engels, Duits, en Frans

Mijn abonnement loopt af, kan ik het verlengen?
U kunt via de Winkel op onze website uw abonnement verlengen door een jaarabonnement te kopen. Op uw account kunt u meerdere abonnementen kopen, variërend van €7,95 tot €19,99.

Hoe kan ik een abonnement krijgen voor een online Prisma?
In onze webwinkel koopt u een abonnement op het woordenboek of de woordenboeken naar uw keuze. Wij sturen u via e-mail een gebruikersnaam en wachtwoord en u kunt voor een jaar gebruikmaken van dat woordenboek.

Hoe kan ik mijn gegevens veranderen?
U kunt zelf uw accountgegevens aanpassen via Mijn Account. .


3. Prisma taalcursussen op cd-rom/dvd

Zijn de Prisma taalcursussen geschikt voor Windows Vista?
Oudere Prisma Taalcursussen (de Complete Taalcursus, de Communicatietraining en de Taaltraining beginners) kunnen problemen geven onder Windows Vista. De cursussen zijn niet specifiek voor dit besturingssysteem gemaakt. Bij de Complete taalcursussen werkt de Helpfile in het programma niet omdat Vista de traditionele helpfiles niet meer ondersteunt. Om dit op te vangen kunt u van de site van Microsoft een zg. patch downloaden waarmee u weer wel oude Helpfiles kunt bekijken. De link naar deze patch is:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=6ebcfad9-d3f5-4365-8070-334cd175d4bb&displaylang=en.


In het voorjaar van 2009 heeft Prisma van alle drie de cursussen Vista-compatible versies op de markt gebracht. Deze versies zijn te herkennen aan het isbn dat begint met 97890491... Producten die het isbn 97890274... hebben kunnen problemen geven. U kunt het isbn vinden op de achterzijde van uw product onder de barcode.

Zijn de taalcursussen geschikt voor Windows 7 en Windows 8?

De Communicatiecursus en de Complete Taalcursus zijn compatible met Windows 7 en 8. Let echter wel op: u dient dan de producten te hebben waarbij het isbn begint met 97890491... of 97890003...
De cursussen die beginnen met 97890274... kunnen wel problemen geven. U kunt het isbn vinden op de achterzijde van uw product onder de barcode.

Ik heb een oudere Prisma interactieve taalcursus. Is er een update beschikbaar, zodat deze cursus ook onder Windows 7 werkt?

Taalcursussen voor Windows 95, Windows, 98, ME, NT en 2000, zijn niet geschikt voor Windows 7. Er is geen update voor deze cursussen beschikbaar.

Werken de taalcursussen ook op een Apple computer?
Nee, de taalcursussen werken enkel in een Microsoft omgeving. 

Ik krijg een foutmelding bij de installatie: AudioDriver: unsupported format
Zorg dat u tijdens het installeren een microfoon en een hoofdtelefoon aangesloten hebt op de computer. Sommige audioapparaten zetten namelijk de microfoonaansluiting uit als er geen microfoon is aangesloten. Daardoor detecteert de cursussoftware dat audioapparaat niet en kan het niet volledig installeren. 

Bij het plaatsen van de cd-rom hoor ik veel lawaai en start het programma niet.Deze fout heeft in de meeste gevallen te maken met een cd-rom die niet goed kan worden gelezen in uw cd-romspeler. Dit probleem kunt u oplossen door een update voor het programma te downloaden. Deze update is geschikt voor mensen die gebruikmaken van de Intensieve taalcursus, de Communicatietrainer en de Woordentrainer. U kunt deze update downloaden van de supportpagina van Digital Publishing (de oorspronkelijke uitgever van deze producten):

ftp://ftp.digitalpublishing.de/support/isrv7/ISRSetup.exe.

Tijdens het opstarten krijg ik de melding "MCI Device is momenteel in gebruik" of "MCI Device kan niet worden gestart".

Dit wil zeggen dat de applicatie wel wordt gestart, maar dat de cd-romspeler een gedeelte van de cd-rom niet kan lezen. De cd-romspeler zal dan proberen om de cd-rom opnieuw in te lezen en start voor een tweede keer het programma, probeert een apparaat binnen Windows voor een tweede keer aan te spreken; nu verschijnt de foutmelding.

Dit probleem kunt u oplossen door een update voor het programma te downloaden. Deze update is geschikt voor mensen die gebruikmaken van de Intensieve taalcursus, de Communicatietrainer en de Woordentrainer. U kunt deze update downloaden van de supportpagina van Digital Publishing (de oorspronkelijke uitgever van deze producten):

ftp://ftp.digitalpublishing.de/support/isrv7/ISRSetup.exe 

Tijdens het starten van de taalcursus krijg ik de volgende melding te zien: "In ISRS1.EXE is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Onze excuses voor dit ongemak."

Vervolgens sluit het programma zichzelf af.Dit probleem kunt u oplossen door een update voor het programma te downloaden. Deze update is geschikt voor iedereen die gebruikmaakt van de Intensieve taalcursus, de Communicatietrainer en de Woordentrainer. U kunt deze update downloaden van de supportpagina van Digital Publishing (de oorspronkelijke uitgever van deze producten):

ftp://ftp.digitalpublishing.de/support/isrv7/ISRSetup.exe

Ik heb de update van Digital Publishing geïnstalleerd. De cd-rom draait nu wel, maar reageert nergens op. Wat kan ik doen?

Er kunnen drie dingen aan de hand zijn.
1. Mogelijk wordt het probleem veroorzaakt door het rechtensysteem van uw Windows-versie (als dit Windows 2000 of XP is). Onze software houdt in het zogenoemde Windows Register een aantal instellingen bij om te kunnen functioneren. Mocht u niet genoeg rechten hebben om deze gegevens in het Register weg te schrijven, dan zal dit de werking van onze software kunnen belemmeren. U kunt dan het beste inloggen als de beheerder van de pc en dan het programma opnieuw opstarten.
2. Mogelijk heeft uw cd-romspeler problemen met het lezen van de cd-rom. U hoort dan veel lawaai en het programma start niet. Als u een tweede cd-romstation heeft of een cd/dvd-schrijver dan kunt u de Taalcursus in dit station plaatsen en nogmaals proberen op te starten.
3. Ook is het mogelijk dat een andere applicatie de Taalcursus belemmert bij het opstarten. Een virusscanner bijvoorbeeld controleert in de meeste gevallen op de achtergrond welke bestanden er worden gebruikt of geïnstalleerd. Zodra een virusscanner die bestanden niet “vertrouwt”, bestaat de kans dat hij deze blokkeert, waardoor een programma niet goed functioneert. Dit probleem kunt u oplossen door de virusscanner tijdens het installeren van het programma even uit te schakelen. Vergeet niet de scanner na het installeren weer in te schakelen.

Hoe vaak kan ik een interactieve taalcursus van Prisma installeren?

De interactieve taaltrainingen van Prisma (Complete taalcursus, Communicatietrainer en USB Taaltraining) kunt u maximaal 3 keer installeren.

De spraakherkenning/audio werkt niet goed. Wat kan ik doen?
U kunt het beste een USB-headset gebruiken, met hoofdtelefoon en microfoon. Bij gebruik van een losse microfoon of een laptopmicrofoon krijgt het programma vaak niet een constante geluidskwaliteit te verwerken, waardoor de spraakherkenning niet optimaal is.
Met de knop `Kalibreer microfoon' kunt u de geluidskwaliteit verder verbeteren.

Wat kan ik doen als geen van de antwoorden hierboven mijn vraag beantwoordt?

Dan kunt u contact opnemen met onze technische helpdesk: helpdesk@prisma.nl


6. Prisma boeken

In mijn Prisma ontbreken pagina's, of er zitten pagina's op de verkeerde plek, of er zitten pagina's in uit een heel ander boek. Wat kan ik doen?

Helaas komt het soms voor dat er een misdruk in de winkel terechtkomt. De makkelijkste oplossing is dat u teruggaat naar de winkel en hem daar omruilt voor een compleet exemplaar. Daarvoor heeft u geen kassabon nodig en het kan bij elke winkel waar men Prisma's verkoopt. Een andere oplossing is dat u de kaft van het boek naar ons opstuurt en dat wij u vervolgens een compleet exemplaar sturen.

Ik zoek een Prisma die niet meer leverbaar is. Hoe kan ik die alsnog krijgen?
Sommige titels kunnen wij alsnog leveren. ze worden per exemplaar op aanvraag vervaardigd via digitale druktechnieken. Zie hiervoor http://www.vantoen.nu. U kunt natuurlijk ook zoeken in antiquariaten, in boekhandels en op internet.

Ik heb een verbetering of toevoeging voor een Prisma. Hoe geef ik die aan jullie door?
De Prisma-redactie is altijd blij met op- en aanmerkingen. Die houden ons scherp en dragen zo bij aan betere Prisma's. Stuur uw opmerking aan: info@prisma.nl 


7. Overige vragen

Wat is het Europees Referentiekader?
Een door de Raad van Europa ontwikkeld systeem om de taalvaardigheid te testen. Het onderscheidt zes niveaus, van A1 (laag) tot en met C2 (hoog).
Lees hierover meer op http://taalunieversum.org/onderwijs/gemeenschappelijk_europees_referentiekader/

Het nummer van de helpdesk is afgesloten. Is het veranderd?

Ja, in 2011 is het nummer buiten gebruik gesteld. Wij verlenen vanaf nu alleen nog technische ondersteuning via e-mail: helpdesk@prisma.nl

Voor inhoudelijke en andere vragen kunt u contact opnemen met info@prisma.nl

Wat kan ik doen als geen van de antwoorden hierboven mijn vraag beantwoordt?
Dan kunt u contact opnemen met onze technische helpdesk: helpdesk@prisma.nl

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met info@prisma.nl